pondelok 25. februára 2013

Hunger games - Aréna smrti

Orig. název: The Hunger games #1
Autor: Suzanne Collinsová
Počet stran: 328
Díl: 1/3
Žánr: Sci-fi, thriller, román

Hodnocení: 9/10












Anotace (Fragment)

  Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.
  Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?                                                           

                                                                                                                                                                     

   Strhující, opravdu naprosto strhující příběh. Před tím, než jsem knihu začal číst, jsem neměl absolutně žádné tušení, do čeho se pouštím. Byla to jedna velká neznámá. Patřím mezi ty, jenž před knihou samotnou nečtou anotaci či popis. To platí i pro recenze. Je ale pravdou, že s vytvořením blogu a připojením se do kolektivu blogerů a blogerek se můj postoj lehce změnil.
  Jako výhodou shledávám skutečnost (podobně jako i u jiných knih), že jsem neviděl filmové zpracování. Má fantazie je tudíž neomezena. Mohu si dosazovat vlastní tváře či vyobrazení přírody, pohled na město Kapitol, atp. Na film bych se chtěl později podívat také. Bude zajímavé srovnat mou představu o světě Panem s tou od tvůrců a režisérů filmového zpracování. Mimochodem, slyšel jsem na něj samou chválu a mám za to, že snímek, včetně herců, dostal řadu ocenění.

  Příběh je pro mě naprosto originální. Nikdy jsem o něčem podobném neslyšel. Toho si velmi cením. Nápad s kraji, jenž jsou podřízeny bohatému městu a musí za svou neposlušnost v minulosti posílat splátce do arény, je úchvatný. Má to něco do sebe. Aréna znamená přežití jen pro jednoho - vítěze. Ostatní soutěžící musí zemřít krutou smrtí. Navíc, když se do všeho zapletou lidské city, jako přátelství či dokonce láska... No, zatraceně!
  Láska, i když ne tak zcela pravá, příběh posunula na další stupeň. Mně osobně se to velmi líbilo.

  Hlavní postava, šestnáctiletá Katniss, mi ihned padla do oka. Není to žádná ufňukaná a rozmazlená blondýna s nablýskaným domem, ale životem trestaná dívka, jenž žije v chudobě a navíc bez svého zesnulého otce. Musí potají chodit za hranici lovit divokou zvěř a sbírat léčivé bylinky či mnohé plody, jako např. jahody. Popravdě, závisí na ní osud její rodiny. To ona všechny drží při životě; matku i sestru. Na svých bedrech toho musí nést mnoho.
  Ve chvíli, kdy zachraňuje svou malou sestru před osudem Hladových her, se stává pravou hrdinkou v mnoha srdcích vesničanů.
  Jako knižní postava je naprosto obdivuhodná.

  Kniha se dělí na tři části; Splátci, Hry a Vítěz. První část, Splátci, je řekněme úvodní a startovní rampou. Dozvíme se, kde se děj odehrává, o co se bude jednat, kdo kam půjde, atp. Je to bezpochyby důležitá část. Navíc, je doopravdy zajímavé číst o tom, jak by lidé žili za takových tvrdých a krutých podmínek pod nadvládou super města.
  Další část se již ve Dvanáctém kraji neodehrává. Děj se přesunuje do hlavního města Kapitol. Prostředí je zde zcela odlišné od zaostalých krajů. Žije se v luxusu a přepychu. Vzduchem létají vznášedla a medicína je na obrovské úrovni.
  Dosti podstatnějším ale je, že začínají samotné Hladové hry. Konají se rozhovory, přehlídky, uzavírají se sázky a jednotlivé týmy hledají své sponzory. Vypukne naprosté šílenství. Vše vysílají televizní obrazovky a každý obyvatel Panemu musí pravidelně sledovat děj her. Tato část byla dalším krokem k samotné závěrečné části; Vítěz.
  Tato poslední nad-kapitola se mému knižnímu srdci podobala snad nejvíce. Bylo naprosto úchvatné číst a přenášet se do situace, kdy člověk bojuje v kruté lesní aréně o svůj holý život a nikdy neví, jestli náhodou někdo z boku nevystřelí šíp do jeho upocené a unavené hlavy. Prožíval jsem opravdu napínavé chvíle a bylo velmi těžké knihu odložit a jít dělat něco jiného. Navíc, autorka nešetřila nápady a překvapeními. To mě mnohokrát potěšilo a děj tak nebyl jednotvárný a předvídatelný. Samotný závěr v aréně byl prostě jedno velké drama.

  Obálka knihy na mě působí zajímavě a poutavě. Nemám jí téměř co vytknout. Barvy zlatá a červená se na černém podkladu skvěle vyjímají. Maličkost, jenž se mi nepodobá, je barva výplně nápisu Hunger games. Volil bych spíše bílou. Ale to je doopravdy zanedbatelné.

  Knize dávám, jak je psáno výše, 9/10. Byla to jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl. Myslím to vážně. Již se nemohu dočkat, až do rukou vezmu další dva díly ze série a opět se vrátím k nebojácné Katniss.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!

6 komentárov:

  1. Skvělá recenze. :) Vidím, že se kniha líbila a to se ti ani vůbec nedivím. Tuhle trilogii mám nejraději. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Děkuji. :)
    Je to něco zcela jiného, než jsem zvyklý číst. Doopravdy je to skvělé dílo. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hunger games jsou super. Vtáhnou do sebe skoro každého... a já nejsem výjimkou. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Kniha je super, veľmi sa mi páčila. Ten nápad je úžasne zvrátený, také ja milujem 8P Moja 2. dystópia, ktorú som čítala a rozhodne predčila očakávania. Film je takisto úžasný 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ke knize není co dodat. Prý se natáčí i druhé filmové zpracování. Do té doby bych však chtěl mít knihu přečtenou. :)

      Odstrániť