streda 27. marca 2013

Hvězdy nám nepřály



Orig. název: The Fault in Our Stars
Autor: John Green
Počet stran: 237
Díl: 1
Žánr: společenský román

Hodnocení: 9/10









Anotace (Neoluxor)

  Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vypravěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

                                                                                                                                                                     

  Každý, jenž tuto knihu přečetl, byl naprosto nadšen a unesen. Recenze kolegů byly ve velmi kladném duchu a většinou si dílo odneslo plný počet bodů. Tohle si musím přečíst, proběhlo mi hlavou. Neoluxor mi poskytl možnost zaslání recenzního výtisku a já se té nabídky chopil všemi deseti.
  Do čtení HNN jsem se chtěl pustit ihned, avšak měl jsem rozečtenou jinou knihu. Mezitím se čtení ujal můj mladší bratr, jehož zaujala obálka. Jelikož je se všemi knihami během jednoho či dvou dnů hotov, sdělil mi svůj názor; dobrý.
  Abych se přiznal, nevěděl jsem, co od knihy čekat. Samozřejmě, četl jsem recenze a kladné komentáře, ale přeci jen - ty neprozradí vše.

  Hazel Grace, šestnáctiletá dívka, jenž nese nemilé břímě osudu (rakovina), by nikdy nečekala, že její život změní jeden z dnů v podpůrné skupině. V čele sezení stojí mladý muž, jenž přišel o varlata, sedící lidé se mění častěji než ponožky a na každém konci se čte seznam zemřelých.
  Když se Hazel zdá, že se bude jednat o další pitomé sezení, zachytí pohled pohledného chlapce. Nikdy před tím ho neviděla. Vysoká, svalnatá postava a tmavohnědé vlasy, rovné a krátké. Stále ji pozoruje a nevypadá, že by s tím přestal.
  Dívka neví, jak je to možné, ale hned první den s novým chlapcem končí u něj doma. Jmenuje se Augustus, má rád metafory a sarkasmus z něj doslova srší. Jeho názor na život je takový, že hlavním cílem by měl být odkaz, jenž člověk za svého života na zemi zanechá. Nemělo by se na
něj zapomenout.


  I přes to, že ví, co znamená bolest a bezmocnost, dívá se na svět s nadhledem. To má s Hazel Grace společné. Nestojí o žádnou lítost.
  Když Hazel odchází z domu Guse, tuší, že se rodí něco krásného - nezapomenutelného. Má pravdu, nezapomenutelné nadcházející dny doopravdy budou.

                                                                                                                                                                      

  Hvězdy nám nepřály jsou mimo vše i doopravdy moudrou knihou. Zanechaly ve mně mnoho. Ať již názory na poměry v životě, nebo samotnou smrt. Vše je vedlejším účinkem umírání, jak se objevilo v knize. Něco na tom bude, nemyslíte?
  Mám rád romantiku a tato kniha je jí naplněna. I když špetku nezvyklou - pro mě, jako čtenáře. Jsem spíše zvyklý na upírskou romanci. Ta je o něčem jiném. Romantická zápletka v HNN je jedinečnou. Dva lidé, dva těžké osudu (reálné), rakovina. Jak jsem již psal, vše ve mně zanechalo mocný pocit. Kniha dokázala vyvolat slzy, ale i smích.

  První půle knihy je podle mého psána s vtipem a autor si zahrává s myšlenkou vztahu mladého člověka ke smrtelné nemoci. Nevím, jak by se chovala taková dívka ve skutečnosti, ale - každý je nějaký a s povahovou, jako měla Hazel, může žít nejedna duše.
  Gus se stal mou oblíbenou mužskou postavou. Jeho charakter, způsob vyjadřování a myšlení... Hlavně metafora s cigaretou, kdy ji vložil do úst, ale nedovolil zabijákovi zabíjet.
  Poslední třetina příběhu bylo hodně silná. Nevěřil jsem tomu, ale uronil jsem i slzu. Upřímně se za to nestydím. Nepochybně nejsem jediný.

  Hvězdy nám nepřály, autora Johna Greena, se řadí mezi nejlepší knihy, jenž jsem kdy přečetl. Neskutečně mě těší, že jsem měl tu možnost knihu obdržet jako recenzní výtisk. Kdybych věděl, že je až takhle skvělá, neváhal bych si ji i zakoupit. Téměř se divím, že jsem neohodnotil knihu desítkou. +9/10 je ale téměř na tom samém stupni.
  Pokud jste knihu nečetli, což nepředpokládám, můžete si titul zakoupit ZDE.

  Děkuji za poskytnutí recenzního výtisku knihkupectví Neoluxor!

6 komentárov:

  1. Ta kniha je neskutečně krásně smutná. Určitě bych se já osobně plným počtem bodů u téhle knihy nevyhýbala a ani nevyhla. Je krásně napsaná, v druhé polovině knihy (ani ne) jsem taky ronila slzy.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jedna z nejúžasnějších knih! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. je to neskutečně krásná kniha o skutečném možném životě a o tom jak je mnohdy člověk schopen plýtvat energií na hlouposti, kniha bezvadně ukazuje o čem je život a proč by se ho měl člověk vážit, člověk jenž vidí všude samé problémy by měl mít tuto knihu jako povinnou četbu. Děkuji za ni a všem vřele doporučuji. Martina

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Všechny máte naprostou pravdu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Knížku jsem ještě nečetla, ale už si ji pomalu ale jistě dávám do nákupního košíčku, protože když takhle všude kolem čtu ty pochvalé ohlasy, jsem na celý tenhle příběh opravdu zvědavá :)). Moc hezká recenze! =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ohlasy jsou pozitivní snad od každého člověka, jenž knihu přečetl. Příběh si to ale zaslouží. :)

      Děkuji za pochvalu. Jak se tak ale dívám, budu ji muset lehce poupravit. :D

      Odstrániť